5 ting som skaper arbeidsglede i praksis


Hvordan skaper man arbeidsglede i praksis? Det spørsmålet er særdeles viktig å ha svaret på om du vil oppnå fremgang.

Men hva er det konkret som vil gjøre deg gladere på jobben? Det er ikke fruktordninger, «gratis» lunsj og betalt treningssenter. Det er fantastisk å ha, det er det ingen tvil om, men det gjør deg ikke gladere, det gjør deg ikke mer produktiv eller effektiv for den saks skyld.

Jeg har gjennom tiden pløyd meg gjennom mye forskning om arbeidsglede og har indentifisert 5 områder som forskningen beviser gjør deg glad på jobben. Dem vil jeg dele med deg her.

Disse områdene er hva du som arbeidstaker og arbeidsgiver må bringe i spill for å skape en glad og fremgangsrik arbeidsplass.

1. Ha en jobb som utfordrer deg

Undersøkelser viser at mennesker er gladest når dem er engasjerte i vanskelige men gjennomførbare aktiviteter. I slike situasjoner er du «så inne i oppgaven» at tiden bare går uten at du tenker for mye. I sin bok, The Life-Changing Magic of Tidying Up, sir Marie Kondo følgende; “Legg alt i en stor bunke, saml opp hver enkel ting og spør deg selv, pumper denne tingen noe glede inn i meg?”

Du kan gjøre dette med jobben din også. «Fremfor å være passiv og kun gjøre hva andre forteller deg du skal gjøre, bør du aktivt se på jobben du gjør og spørre deg selv hva du virkelig gjerne vil gjøre.» På denne måten kan du med litt kreativitet gjøre jobben du har om til jobben du ønsker å ha.

2. En følelse av fremgang

Da Harvard Business School professor Teresa Amabile og psykolog Steven Kramer studerte dagbøker fra nesten 12.000 arbeidsdager, fant dem ut at de gladeste og mest produktive dager var de dager som «hadde en følelse av fremgang». Det er slik at det å gå på jobb ultimativt handler om en ting og det er å få ting gjennomført. Da må en oftere spørre seg selv; «Fikk jeg gjennomført noe og gjorde det en forskjell?»

Derfor er det viktig å ha ukentlige møter som fokuserer på og faktisk måler nettopp dette. Er det vi gjør i henhold til planen og bidrar det til at vi oppnår det resultat vi ønsker oss? Gjør det også samme med kundene deres. Forestill deg at teamet ditt, sammen med kunden deres, gjennomgår ukens resultater og kunden melder fornøyd tilbake med; mission accomplished. Da gir ting mening og det skaper arbeidsglede.

Relatert til dette er: Fremgang er det motsatte av distraksjon. Om du bruker tiden din, dagen lang, på distraksjoner, da får du aldri ferdiggjort noen oppgaver og når aldri i mål. Og siden vi mennesker er født til å føle glede og tilfredshet gjennom å gjennomføre ting er det ikke bra. Å få gjennomført ting får dopaminen til å invadere årene dine og det er bra. Dopamin er nemlig et av kroppens 4 gledes stoffer.

Om du vil ha mere arbeidsglede er det derfor det er viktig å fokusere på de tingene du får gjennomført fremfor de tingene du ikke får gjennomført.

En stor distraksjonskilde er innboksen din

doctors had never asked them about their sexual• Murmur of unknown What is sildenafil citrate?.

. Tid vekk fra innboksen din kan gjøre underverker for deg. En studie, som inneholdte det å kutte e-post tilgangen i fem dager, viser at dette får stressnivåene til å falle. I tillegg er innboksen din egentlig blott andres måte å gjøre deg til en del av deres agenda. Det du ønsker er å være en del av din egen agenda og derfor kan «tid-vekk-fra-innboksen» være lurt.

Sett deg i tillegg ned og lag en liste over de tingene som ellers distrahere deg. Du vet hva det er. Nå er tiden kommet til å eliminere dem en etter en og den prosessen starter best med å ha overblikk over hva som distrahere deg.

3. Vær frykt-løs

Pisk og press kan motivere på veldig kort sikt, men om ansatte bekymrer seg for å miste jobben deres blir de mindre engasjerte og dermed vil prestasjonene også bli dårligere. Frykt har en ødeleggende effekt på følelsen av sikkerhet, tillit, team work, på samarbeid, kreativitet, innovasjon og på nye oppfinnelser. Dette betyr ikke at man ikke kan holde folk ansvarlige for ting.

Medarbeidere som ikke presterer og ikke vil ta imot hjelp og veiledning må det naturligvis finnes andre løsninger for.

Men det jeg taler om her er, den til leiligheten, fabrikkerte pisken som skaper frykt. Det eneste den gjør er å gjøre deg og dine ansatte triste og ulykkelige.

4. Frihet

En meta-analyse som involverte over 400.000 mennesker i 63 lande, viste at frihet og kontroll over livet sitt betyr mer for gleden enn penger. Penger kan ikke kjøpe glede i noen situasjoner, ikke heller på jobben.

I jobbsammenheng, krever dette en følelse av kontroll over arbeidet ditt, og like viktig, over tiden din. Fleksibilitet er nøklen her. Medarbeidere med fleksible arbeidstider rapporterer om bedre velvære enn dem med mindre kontroll over tid og sted.

Den nemmeste måten å gjøre dette på, er gjennom å stikke ut retningen og la de som skal finne i mål, gjøre det på deres egen måte. Ikke mer detaljledelse! Vis tillit og bak opp. Det gir arbeidsglede.

5. Tilhørighet

Mennesker er sosiale skapninger og arbeidsplasser er sosiale institusjoner. En Gallup undersøkelse har funnet frem til at mennesker som har «beste venner» på jobben er mer produktive og engasjerte på grunn av mere arbeidsglede. Reelle relasjoner er vanskelige å fabrikkere, men avslappede interaksjoner avler fortrolighet over tid. Dette argumenterer for å ta teamet ditt med ut å spise lunsj, drikke kaffe eller annet, så ofte du overhodet kan. Dette er sterkt undervurdert i mange bedrifter, blant annet fordi det tar tid. Du skal se på dette som en investering, som skaper mere produktivitet og effektivitet.

Du kan også strikke sammen et vennskaps-byggende tiltak inn i hverdagen så du den veien rundt kan bygge den relasjonelle kapital. Du kan for eksempel adoptere læringsregelen «Fra andre – til andre». Denne regelen handler om å lære noe nytt fra andre for deretter å lære det videre til nye andre.

Jeg lærer noe fra deg og det lærer jeg videre til andre.

Med fokuset på å lære andre noe sikrer du at det skapes nye relasjoner samtidig med at innlæringen hos den enkelte økes. Det betyr at arbeidsgleden fyger i været.

HUSK: Glade arbeidsplasser er fremtidens vinnere!

1 svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *