Er du en leder eller en manager?


”Hva faen er forskjellen?”, har jeg hørt mange næringsliv folk med stort ansvar utbryte, når jeg lidt provoserende har stillet dem ovenstående spørsmål. Skremmende men sant. For forskjellen er enorm, den er utrolig enkel, men den er stadig enorm. Tilmed vil konsekvensene ved at ta feil nesten med garanti være katastrofale og utløse seg i medarbeiderflukt, dalende omsetning og utilfredse kunder.

Men hva er da forskjellen?

Kort fortalt: En manager har med ting (varer, lagerbeholdning, aktiver, gjeld etc.) at gjøre. En leder har derimot med mennesker at gjøre

statistics, the number of men with moderate and completePeripheral vascular disease viagra vs cialis.

. Her ligger hele humlen begravd. Mange såkalte ledere er fantastiske til at håndtere ”ting”, men de er ikke noe gode i disiplinen, å håndtere mennesker
. Hvorfor? Fordi de behandler dem som ting eller objekter, som de arrangerer, legger planer for og kategoriserer – kort sakt gjør de alt annet end å lede og motivere dem. Dette giver noen veldig umotiverte medarbeidere, for som Peter Nolan, professor i industrielle relasjoner ved Leeds University Business School, uttrykker det: ”people want to be led not managed”.

Gjør tingene rett – eller gjør de rette ting?

Dermed ikke sagt, at managere er ubrukelige eller ikke har deres berettigelse i næringsslivet. For det har de bestemt. Hvor en leder arbeider på systemet, så er en manager fantastisk til at arbeide i systemet og optimere eksisterende løsninger. Dog skal de for alt i verden være deres oppgave bevist og holde sig fra mannskapspleien. Ellers knekker filmen og de vil blot være en leder av navn, men bestemt ikke av gagn. Sagt med andre ord, så gjør en manager tingene rett, mens en leder gjør de rette ting!